12 Nov
12Nov

נובמבר 2019

- מאת הילה זגורי -

דברים שלמדתי על השפעת AI מהאנשים שמשנים את העולם

בתוספת מחשבות שלי.

בדיון שנערך לפני חודש בשנחאי בין אילון מאסק, מייסד חברת טסלה ופורץ דרך בתעשיית החלל, לגא'ק מא מייסד עליבאבא, אילון מאסק התייחס לתחום הבינה מלאכותית וסיכם במילה אחת LOVE.

למה?

כי לתפיסתו בינה מלאכותית תעזור לנו לשפר את איכות החיים שלנו.

השפעת בינה מלאכותית על עולם העבודה

המהפכה הרביעית כבר כאן והיא מאתגרת במיוחד לאור כניסתם של רובוטים ובינה מלאכותית.
ההיסטוריה מלמדת כי בכל מהפכה שעברה האנושות נוצרו משרות חדשות אשר הטיבו עם בני האדם, אולם האתגר במהפכה זו שונה מעצם השילוב של בינה מלאכותית חכמה יותר מבני האדם.

ג'אק מא מציע לאמץ גישה אחרת מזו שהורגלנו. לשיטתו אנחנו לא צריכים לדאוג מכך שיהיו פחות עבודות, אנחנו צריכים לשאוף לעבוד פחות, ובעבודות המאפשרות מימוש של היתרונות שלנו על פני הטכנולוגיה.

משמעות כניסת הטכנולוגיה לחיינו תהיה דרמטית, לטענתו נעבוד פחות ובאופן פרדוקסלי התפוקה לא תקטן ואף תגדל.

לתפיסתו בני האדם צריכים לעבוד שלושה ימים בשבוע, 4 שעות ביום ואת זה בינה מלאכותית תעזור לנו להשיג.

משרות בעולם החדש יאפשרו לנו לחוות את החיים במלואם, לטייל, לבלות יותר זמן עם המשפחה, להתפתח, לעסוק בתחביבים ובמימוש אישי. תקראו לזה Work Life Balance בעולם העבודה החדש.

איזון בית-עבודה מהווה פרמטר חשוב מאוד לרוב האנשים ויותר מזה, אני מכירה הרבה מקרים בהם עובדים עזבו את מקום עבודתם כיוון שלא הגיעו להסדר המאפשר Work Life Balance , גם בקרב גברים ואני מניחה שזה כבר לא מפתיע אף אחד.

שאלו אותי בהרצאה האחרונה שהעברתי, עד כמה אני מאמינה לדבריו של ג'אק מא שנגיע לעולם עבודה המאפשר איזון בית-עבודה?

אני לא מתיימרת להיות עתידנית ולכן אני מעדיפה לבסס את תשובתי על מחקרים.

בישראל 2019 על פי Dun & Bradstreet, גם העובדים בארגונים שנחשב כי הכי טוב לעבוד בהם, אינם מרוצים מאיזון בית-עבודה, מה שמלמד על פער גדול בין הרצוי למצוי, ולכן בשלב זה אפשר רק לקוות שאכן לשם ילך עולם העבודה.

כמי שמלווה ארגונים בתהליכי מיתוג מעסיק, אני יכולה להעיד כי ארגונים אשר מקדמים איזון בית-עבודה כחלק מהתרבות הארגונית, נהנים משימור עובדים לאורך זמן ועובדים מרוצים הרבה יותר. מחקר של Boston Consulting Group מחזק וחושף כי 69% מהנשים האקדמאיות היו נשארות בעבודתן, אם המעסיק היה מאפשר איזון בית-עבודה.


השפעת בינה מלאכותית על דור העתיד

מה שאנחנו מלמדים את הילדים שלנו, מתאים לאתמול או בתרחיש האופטימי להיום.
למרות שקשה לנו לדמיין שמכונות או מחשבים יוכלו להחליף אותנו, כדאי להבין שבינה מלאכותית חכמה יותר מבני האדם, לומדת מהר יותר, לא מתעייפת, טועה פחות, אין לה חופשת מחלה, הפסקת צהריים או קרן השתלמות.

תוסיפו לזה שני יתרונות אדירים שיש לה על בני האדם, קישוריות, היכולת לעבוד כמערכת אחת. ועדכניות, היכולת לעדכן ידע באופן שוטף ומהיר.

היתרונות של בינה מלאכותית על בני אדם מחייבות אותנו להעצים את היתרונות האנושיים במקומות בהם בינה מלאכותית לא תוכל להחליף אותנו. אנחנו נדרשים לפתח בקרב דור העתיד מיומנויות לפיתוח יוזמה, עבודת צוות, תקשורת בין אישית ועוד. (כאן ניתן לקרוא עוד על כישורים נדרשים בעולם עבודה משתנה)

אנחנו צריכים ללמד את הילדים, אומנות, ציור, ריקוד, תחומים שמעוררים השראה ויצירתיות בבני אדם כי משם מגיעה רוח העשייה.

עוד פרספקטיבה שלי לנושא, אנחנו מתקיימים כבר היום, בעולם עבודה בו "משך חיי" הידע שאנחנו רוכשים ירד מ-30 שנה ל 6 שנים. זה מחייב אותנו לאמץ שגרות למידה כאורח חיים על מנת להתעדכן וללמוד את החידושים בתחומנו, באופן שוטף.

להורים לילדים אני אומרת, Lifelong learning היא המיומנות הכי טובה שאתם להקנות לילדים על מנת שהם ישתלבו היטב בעולם העבודה, היכולת ללמוד לבד ובאופן מתמיד, כי עד שהם יכנסו לעולם העבודה משך חיי הידע הממוצע יהיה כנראה פחות משש שנים.


השפעת בינה מלאכותית על איכות חיינו

מחקרים רבים מצאו קשר ישיר בין רוב המחלות לאורך החיים התובעני שלנו, אנחנו עובדים תחת לחץ מתמשך ומתקשים לאזן בין חיי הפנאי לעבודה.

ההערכה היא שכניסת הטכנולוגיה תאפשר לנו לחיות חיים ארוכים יותר.

השאיפה שלנו צריכה להיות לחיות חיים בריאים, מאוזנים ומאושרים יותר ולא רק לחיות חיים ארוכים יותר, יש כבר קולות שאומרים "בואו ניתן לרובוטים את העבודה שאנחנו פחות אוהבים, ואם אפשר, אז שגם יגישו לנו קפה".

בכדי לחיות חיים מאושרים יותר, אנחנו צריכים להתמקד במימוש הערכים, החזון, ובהגשמת החלומות שלנו, שהרי לא הטכנולוגיה משנה את העולם, אלא החלומות של האנשים שמייצרים את הטכנולוגיה.


אני רוצה להוסיף, על פי דוח פורום הכלכלה העולמי האחרון בשנים הקרובות יצוצו 133 מיליון משרות חדשות, לעומת 75 מיליון משרות אשר ייעלמו או ירד ערכן, יותר מכך למעלה מ 50% מאוכלוסיית העולם תצטרך לשפר כישורים, ולכן מה שמטריד אותי הוא, האם בני האדם ישכילו לשפר כישורים, כך שיכלו לעבוד במקצועות העולם החדש.

בעולם רובוטים ובינה מלאכותית נדרשת מאיתנו הסבה למיומנויות מורכבות יותר.

אני לא מכירה מקרים בהם קופאית עשתה הסבה למקצועות בתחום הרובוטיקה.
ומי בכלל מספר לקופאי או לנהג, שעוד כמה שנים העבודה שלהם כנראה תתבצע על ידי רובוט ושעליהם כבר היום להתחיל בהסבת מקצוע? או לפחות בשיפור כישורים שיעזרו להם להישאר רלוונטיים בעולם העבודה החדש.


כאן ניתן לצפות בדיון בין אילון מאסק וג'אק מא: Jack Ma and Elon Musk hold debate in Shanghai

אני כאן

הילה זגורי 


 

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.